Interview Wilco Kraaij: site manager Windpark Greenport Venlo

De bouw van Windpark Greenport Venlo is vergevorderd. De 8 turbines zijn opgebouwd en worden de komende periode onder spanning gezet en getest. Tijd voor een terugblik met Wilco Kraaij, de site manager van Windpark Greenport Venlo. Hoe zien zijn dagen eruit en hoe heeft hij de bouw ervaren?

Elke dag anders

Sinds 3 jaar werkt Wilco als zelfstandige in de windmolensector. De afwisseling maakt zijn werk zo leuk: ‘Ik ben 2 à 3 dagen op kantoor en 2 à 3 dagen onderweg en buiten. Gemiddeld ga ik zo’n twee keer per week naar boven in een windturbine. Ook het contact met verschillende mensen en teams spreekt me aan: ik ben de oren en ogen op de bouwplaats en heb overleg met alle partijen. Ook daarvoor waren windmolens hem niet vreemd. Bij Rengineers, een bedrijf gericht op onderhoud van windturbines, werkte hij onder andere als planner en bedrijfsleider.

Wilco’s werkdag

Sinds afgelopen februari is Wilco volop aanwezig in Venlo om de bouw van de turbines te begeleiden. Een gemiddelde dag begint om half 8 ’s ochtends met een toolbox meeting. Daarbij neemt hij met alle betrokken bouwpartijen de plannen voor de dag door. Op de bouwplaats bewaakt Wilco de kwaliteit, rapporteert hierover en zorgt dat iedereen op de hoogte is. Zijn de turbine-onderdelen in goede staat aangekomen en zijn alle materialen aanwezig? Is de kraanopstelplaats al klaar voor de komst van de kraan? Wordt op de juiste manier gebouwd? ‘Ik probeer zo ver mogelijk vooruit te denken, zodat iedereen de komende dagen kan werken en er geen vertraging of stilstand komt. Het is daarbij van groot belang dat iedereen op de bouwplaats op de hoogte is van wat speelt en moet gebeuren. Zeker omdat wisselende ploegen aan het werk zijn.’

De bouw van Windpark Greenport Venlo

Elk bouwproject heeft eigen kenmerken en bijzonderheden, zo ook Windpark Greenport Venlo. Planning en communicatie waren essentieel. Dat begon met het transport: ‘De transporten kwamen vanuit verschillende kanten, zoals de haven en over de weg. En op de bouwplaats was niet altijd voldoende ruimte om onderdelen en materialen op te slaan. Dat maakte de planning van transport tot bouw een puzzel. Ook op de bouwplaats was afstemming cruciaal:‘In vergelijking met andere windparken waren hier veel partijen tegelijk aan het werk, van het kraanbedrijf tot het bouwteam tot kabelleggers tot de turbine-bouwer. Overzicht en duidelijke afspraken over wie wat doet is daarbij heel belangrijk, voor de voortgang, maar zeker ook voor de veiligheid. Gelukkig zijn er geen veiligheidsincidenten geweest tijdens de bouw.’

Niet alleen het bouwterrein zelf, maar ook omgeving heeft zijn aandacht. ‘Bij turbine 7, 8 en 9 werd gelijk met de bouw van het windpark zand afgegraven, waardoor naast elkaar wordt gewerkt en verschillend werkverkeer elkaar tegenkomt. En omdat we in een groene omgeving werken heb ik extra aandacht voor de netheid van het terrein. Het afval moet gelijk opgeruimd worden. Al met al is Wilco tevreden: ‘Vanwege de verschillende locaties met verschillende uitdagingen was de bouw soms enerverend, maar met de juiste afstemming en de inzet van het team is de bouw goed verlopen.’

Wilco op de bouwplaats bij windturbines 7, 8 en 9

Wat gebeurt er nu?

De windturbines worden nu onder spanning gezet. Vervolgens beginnen de opstartwerkzaamheden en worden de windturbines getest. Hoewel het grootste deel van Wilco’s werk in Venlo erop zit, is hij ook de komende maanden nog aanwezig. ‘Zodra de turbines getest zijn, ga ik de zogenaamde take-over inspecties doen. Daarbij bekijk ik of de turbines aan alle kwaliteitseisen voldoen, voordat ze opgeleverd worden.’ Ook daarna zal Wilco te vinden zijn op de bouwplaats. ‘In de zomervakantie val ik in en neem ik waar bij een aantal windprojecten. En na de zomer begin ik als site manager bij een nieuw windpark!’

Meer weten?

Wilt u meer weten over de bouw van Windpark Greenport Venlo? Bekijk dan een van de updates op onze website. Heeft u aanvullende vragen of opmerkingen over Windpark Greenport Venlo? Neem dan hier contact met ons op.

Geen reactie's

Sorry, het is niet mogelijk om te reageren.